Gezichten van het Antwerp Symphony Orchestra: Soufiane

Een orkest, dat zijn niet alleen musici op het podium. In deze reeks vertellen gezichten van voor en achter de schermen van het Antwerp Symphony Orchestra over hun roeping bij het orkest.

Soufiane werkt al sinds 2019 als jobstudent in het team van hosts. Op concertavonden zorgt dat team ervoor dat het publiek aan niets ontbreekt: van het scannen van tickets en het verstrekken van informatie bij de infobalie tot het verkopen van programmaboekjes en het soepel laten verlopen van de vestiaire. Kortom, zij bezorgen elke concertganger een aangename avond.

 

Hoe ben jij bij het Antwerp Symphony Orchestra terechtgekomen?

“Een vriendin van mij was al lange tijd host, via haar hoorde ik dat dit een heel leuke studentenjob is. Ik heb sowieso al een grote interesse in kunst en klassieke muziek. Naast deze studentenjob werk ik ook bij een andere organisatie die kunsteducatie doet voor kinderen en kleutertjes.”

 

Wat motiveert jou om je als host te engageren?

“Geen enkele dag is het hetzelfde hier: er zijn zoveel verschillende functies die je als host kan vervullen. Ook bij speciale events zijn wij aanwezig: het Gala, het Openluchtconcert, het Conductor’s Dinner … Als host heb je bij al die events een bijzonder aangenaam contact met het publiek. Ik sta vaak aan het infopunt, daar kan ik altijd wel een leuke babbel houden met de concertgangers, bijvoorbeeld over hoe het concert was of welke concerttips ik nog heb. Vaste bezoekers en abonnees ken ik ondertussen al heel goed. Die connectie met hen kunnen hebben, maakt het eens zo bijzonder!”

“Soms kan ik als host ook mee in de zaal zitten. Daardoor ben ik ook al op een helemaal andere manier naar concerten beginnen kijken. Ik bestudeer het orkest nog veel meer. Als host moet ik me eigenlijk vooral focussen op het publiek, maar soms kan ik het niet laten om de musici te analyseren: hoe ze allemaal samen bewegen, hun blad omslaan, volledig gefocust zijn … Ik ben zo een grote fan van Elim Chan geworden. Als ik haar zie dirigeren, ben ik meteen verkocht. Ze straalt zoveel energie uit, en je voelt die emotie helemaal in de zaal rondvliegen. Dat vind ik heel sterk om mee te kunnen maken.”

“Ik merk dat hier werken, die interesse voor klassieke muziek nog meer stimuleert. Voor sommige hosts is dat iets volledig nieuws. Je zit vaak in de zaal, en wordt geconfronteerd met een genre muziek dat je misschien nog niet echt kent. Ook ik heb hier heel veel bijgeleerd, door te luisteren naar concerten en door backstage met de musici en de medewerkers te praten. Mensen kunnen hier met zoveel passie en liefde vertellen over wat ze doen en wat hier gebeurt. Zo leer je deze muziek echt kennen van binnenuit.”

Wat was tot nu toe je favoriete moment bij het orkest? 

“Ik denk meteen aan het Laureatenconcert van 2023, met drie laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Cello. Het Celloconcerto van Elgar vind ik ongelooflijk mooi. Ik mocht toen in de zaal zitten, en toen ik dat werk op me af hoorde komen, dacht ik: waw, zo’n werk klinkt nog zo veel indrukwekkender wanneer je het live hoort. Dat was echt een kippenvelmoment …”

 

Waar kijk je zelf nog naar uit tijdens de komende maanden?

“Bij de clubconcerten ben ik er sowieso opnieuw bij. Het filmconcert van september is ook wel iets waar ik enorm naar uitkijk. Bij het vorige Lord of the Rings-concert kon ik zelf in de zaal zitten. Ik ben normaal gezien niet echt een fan van die films, maar de live ervaring van die eerste film was toch wel bijzonder. Al dat slagwerk, dat koor én het volledige orkest: je hoorde langs alle kanten die fantastische muziek, dat was gewoon bangelijk. Bij het filmconcert met The Two Towers wil ik dus zeker komen luisteren.”